Iedereen leert zichzelf in de loop van z’n schoolcarrière bepaalde studiegewoonten aan. Maar uit onderzoek blijkt dat die gewoonte lang niet altijd de meest effectieve gewoonte is. Daarom hier wat tips op een rij om je studievaardigheden te verbeteren. Deze tips zijn gebaseerd op onderzoeken uit de onderwijskunde, van onder andere Guido Kamp, die hieronder daarover een lezing geeft:
Spreid je leermomenten
Een eerste tip: spreid je leermomenten. Leerstof blijft beter hangen als je elke dag een klein stukje doet, dan als je veel achter elkaar probeert te leren. Begin dus op tijd en maak voor jezelf een duidelijke planning.
Herhaal
Ook deze tip is een open deur: zorg dat je vaak stof herhaalt. In je planning kun je bijvoorbeeld elke dag een nieuw te leren stuk opnemen, en stof van een week eerder herhalen. Plan die herhaling ook in!
Verwerk actief
Een heel belangrijke tip is: verwerk de leerstof actief. Dat kan op allerlei manieren:
- Maak een tekening bij wat je leest.
- Herhaal wat je gelezen hebt voor jezelf in eigen woorden (het liefst zonder te kijken!). Doe dat per tussenkopje, hak de stof dus in kleine stukjes.
- Vertel de stof na aan de hand van afbeeldingen. Als je bij een afbeelding precies kan vertellen wat je ziet en daar omheen kan vertellen hoe alles in elkaar zit en werkt, beheers je de stof goed. Dit helpt ook om erachter te komen wat je eigenlijk nog niet goed weet.
- Maak voor jezelf oefenvragen. Door het maken van (meerkeuze)vragen benader je de tekst op een andere manier en dwing je jezelf hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
- Teken een mindmap waarin je de belangrijkste onderdelen van de stof op een rij zet.
- Stamp je begrippen: Dat doe je door herhaling, veel herhaling. Daar kun je flashcards voor gebruiken (of een website als cram.com). In deze e-learning kom je ook begrippentrainers tegen om je begrippen goed te oefenen.
- Oefen, oefen, oefen. Zeker als het gaat om het maken van opgaven bij fysica, chemie en wiskunde, maar ook bij biologie kan veel oefenen echt helpen. Maak dus alle oefenopgaven die je kunt vinden. In deze cursus kom je daarom ook extra oefenopgaven tegen. En je kunt natuurlijk de oude kennistoetsen oefenen.
Wat NIET werkt
Bovenstaande tips zijn bewezen effectief. Wat uit onderzoek minder effectief blijkt, zijn de drie meest gebruikte leerstrategieën, namelijk het highlighten van tekst, het schrijven van samenvattingen en de stof meerdere keren leren.
Waarom het niet werkt? Vooral omdat het schrijven van samenvattingen een kunst apart is: het gevaar is dat je teveel opschrijft, waardoor het niet werkt om echt hoofd- en bijzaken te scheiden. Het blijkt dat samenvatten veel tijd kost. Als je die tijd steekt in één van bovengenoemde methoden, blijft de stof beter hangen. Datzelfde geldt voor het herhaaldelijk lezen van teksten. Liever in één keer goed lezen en direct verwerken; dat kost meer tijd, maar als het daarna blijft hangen, scheelt dat op de langere termijn wel tijd. Highlighten blijkt domweg geen leeropbrengst te veroorzaken en is dus zinloos.
Bron:
Gino Camp en Anique de Bruin (2013). Leerstrategieën als brug tussen cognitieve psychologie en onderwijspraktijk. Onderwijsinnovatie, september 2013.